آموزشی

روش تازه نگهداشتن توتون

روش نگهداری از توتون بسیار مهمه، چون اگر رطوبتش رو از دست بده توتون خشک میشه و از بین میره. عامل مهم که باعث سالم موندن توتون میشه حفظ رطوبت توتون هست. در این مقاله که توسط شرکت Enzo plus تهیه شده است روش تازه نگهداشتن توتون و روش مرطوب کردن توتون رو توضیح میدم و اینکه میزان رطوبت توتون چه مقداری باید باشه تا بیشترین لذت رو ببرید.

قبل از خوندن در مورد مطلب تازه نگهداشتن توتون، حواستون باشه که توتونی رو بخرید که چند ماه داخل هومیدور مونده باشه. داخل هومیدور یه دستگاهیه به اسم همیدیفیر که رطوبت لازم برای نگهداری توتون رو ایجاد می کنه که بهترین نوع توتون ها داخل سایت Enzo plus موجود است که می تونید تهیه کنید.

هر چه قدر توتون بیشتر داخل هومیدور باقی بمونه، لایت تر ، مرغوبتر و خوش عطر و طعم تر میشه.

خب حالا برسیم به اصل مطلب یعنی روش تازه نگهداشتن توتون! اگه درست از برگ های توتون نگهداری کنید تا 5 سال براتون میمونه و اگه به صورت خرد شده باشه تا 2 سال خاصیت خودشو از دست نمیده ولی شرکت Enzo plus با توجه به تعداد مشتریان زیاد هر روز درحال تهیه تازه ترین محصولات بازار هست تا بتواند بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه دهد.

قوانین ذخیره سازی:

محیط خنک، تاریک و خشک ایده آل ترین فضا برای تازه نگهداشتن توتون هست. پس اگه بتونین این شرابط رو فراهم بکنید خیلی عالی میشه چون گرما و نور خورشید علاوه بر اینکه برگ های توتون رو خشک می کنه، کیفیت توتون رو هم پایین میاره و ویژگی ها و طعمشو تغییر میده.

محل نگهداری بیش از حد مرطوب هم باعث کپک زدن توتون میشه.

برش های تنباکو رو به هیچ وجه داخل یخچال نذارین. چون هر چقدر هم ظرفتون محکم باشه، توتون بوی غذاهای داخل یخچال رو به خودش می گیره و طعمشو عوض می کنه.

مکان های مناسب برای تازه نگهداشتن توتون

شیشه های شیشه ای

ظرفای شیشه ای یا سرامیکی که درشون قفل داره و گردنشون واشر لاستیکی داره محکم بسته میشن و برای نگهداری طولانی مدت (بیش از ۲ ماه) مناسب هستن. از خوبیای شیشه اینه که به راحتی ضد عفونی میشه. اکثر این شیشه ها اصلا برای همینکار ساخته شدن و مردم از اونا برای نگهداری مخلوط های گیاهی خشک (توتون ، چای ، مجموعه گیاهان) استفاده میکنند.

نکاتی که باید رعایت بشه:

  • قبل از استفاده از شیشه ها، اونارو با آب گرم و صابون بشورید

  • شیشه رو روی بخار داغ یا درون مایکروویو به مدت 15 دقیقه استریل کنید

  • صبر کنید تا آخرین قطره های رطوبت از لیوان داغ تبخیر و شیشه خنک بشه

  • مخلوط توتون و تنباکو خشک رو داخل ظرف شیشه استریل شده بریزید.

ظروف چوبی

برای تازه نگهداشتن توتون و تنباکو های لوله ای برای چندین ماه، میتونین از جعبه های چوبی( رطوبت ساز) استفاده کنید. این جعبه ها مجهز به دستگاه بخور برای حفظ رطوبت  هستند و از چوب سرو ساخته شدند.

جعبه های قلع برای تازه نگهداشتن توتون

برای تازه نگهداشتن توتون میتونید از ظروف حلبی استفاده کنید. این ظروف حداقل بمدت یکسال از توتون و تنباکو به خوبی نگهداری میکنند.

محل نگهداری مهمترین عامل برای تازه نگهداشتن توتون هست که باید خنک، تاریک، خشک و دارای دمای ثابت باشه.

کیف ها

برای تازه نگهداشتن توتون، کیسه های توتون رو بهتون پیشنهاد می کنیم. این کیسه ها، سایزای مختلفی دارن و از مواد مختلف ساخته می شوند. محبوب ترین کیسه ها از چرم، پنبه و پلاستیک ساخته شدند. همونطور که گفتیم از این کیسه ها برای نگهداری موقت استفاده می شود که میتونید از سایت شرکت Enzo plus انواع آن را تهیه کنید.

روش مرطوب کردن توتون

حالا اگه از توتونتون به خوبی نگهداری نکردید و خشک شده باید اونو دور بریزید؟ مسلما نه! شما میتونید از روش مرطوب کردن توتون برای احیای توتونتون استفاده کنید.

یک تیکه اسفنج رو به صورت مربعی ببرید. اونو با آب مقطر مرطوب کنین و داخل ظرف توتون خشک شده بندازید.

روش دستمال کاغذی

در این روش از تازه نگهداشتن توتون باید یک دستمال رو با آب مفطر مرطوب کنید و داخل ظرف شیشه ای قرار بدید.

یا میتونین دستمال رو روی ظرف شیشه ای بذارید و با یک تیکه از پلاستیک ظرف را بپوشونید. در این روش، بعد از چند ساعت توتون شما مرطوب میشه. یا میتونید بعد از اینکه دستمال مرطوب شده رو روی ظرف گذاشتید، ظرف رو داخل مایکروویو  قرار بدید.

دیسک مرطوب کننده

یک دیسک سکه ای مرطوب کننده را 3 دقیقه داخل آب مقطر قرار بدین و بعد اون رو داخل جعبه توتون بذارید تا توتون شما مرطوب بشه. نیازی نیست این رطوبت ساز از توتون خارج بشه. رطوبت سازها زمان انقضا ندارن و اگه رطوبت کاهش پیدا کنه دوباره می تونید این کار رو انجام بدین.

استفاده از قابلمه

در این روش توتون به وسیله ی بخار آب مرطوب میشه. به این صورت که داخل کتری یا قابلمه آب رو به جوش میارین. بعد توتون خشک رو داخل صافی بریزین و روی قابلمه بذارین. حواستون باشه که صافی با آب برخورد نکنه. در قابلمه رو بذارین و بعد از 30 دقیقه توتون مرطوب شده را بردارید.

نکته: بعد از اینکه آب به جوش آمد گاز را خاموش کنید. یعنی وقتی که توتون رو روی کتری و یا قابلمه قرار میدید نباید گاز روشن باشه.

پوست پرتقال

توتون خشک رو داخل ظرف شیشه ای بریزین و یک چهارم پوست پرتقال را بهش اضافه کنین. حالا وقتشه که در کیسه رو ببندین و بذارین پوست پرتقال تا صبح درون ظرف بمونه تا توتون رو مرطوب کنه.

روش تازه نگهداشتن توتون

سیب زمینی 

یک برش سیب زمینی یا یک تکه نون رو داخل ظرف توتون خشک قرار بدین و در ظرف را محکم ببندین. هر یک ساعت  توتون رو چک کنین و زمانی که رطوبت توتون کافی بود سیب زمینی رو بیرون بیارین. حواستون باشه چون اگه سیب زمینی زیاد داخل ظرف بمونه، توتون ببش از حد مرطوب میشه.

اسپری آب 

یک کاغذ حوله ای تهیه کنید و نصف توتون خشک رو روی کاغذ پهن کنید. خیلی آروم  توتون هارو با یک اسپری مرطوب کنید. بعد توتون های خیس شده رو با بقیه توتون خشک مخلوط کنید و اونارو داخل یک کیسه پلاستیکی زیپ دار بریزید. نیم ساعت زمان لازمه که همه توتون ها مرطوب بشه.

میزان رطوبت توتون ها چه مقدار باید باشه؟

میزان رطوبت توتون ها باید به اندازه ای باشه که وقتی تو دستتون می گیرید دستتون رو خیس نکنه و خیلی هم خشک نباشه تا راحت بشکنه.

دیدگاهتان را بنویسید